Om Micael Hörberg

Jag har under mina år inom försäljning ofta fått ”kritik” för att jag gått till jobbet med ett leende på läpparna, jag har tyckt det har varit kul att jobba!
Varför denna kritik? Avundsjuka? Ja, jag vet inte riktigt.
Men att jobba med försäljning ÄR roligt. Man utvecklas varje dag i en alltid föränderlig marknad, man fortsätter att utvecklas i de ständigt nya kontakter man skapar, både bland kunder och kollegor.
Och visst vill väl alla utvecklas i sitt arbete och få möjligheten att skapa nya relationer och utveckla de man redan har?
Att sen även få känna den härliga känslan av framgång i det man gör, ger mig och de flesta i min bransch en ”kick” varje gång våra kunder köper och ett nytt avtal tecknas.

Jag har arbetat med försäljning i drygt 30 år, jobbat mot både konsumenter, B2C och företag, B2B.
Har haft förmånen att jobba både som säljare och säljledare både som resande fältsäljare och telefonsäljare. Har gått den långa, hårda vägen med dörrknackning i villaområden och slitit med nykundsbearbetning via telefon.
Att sen även haft möjligheten att sälja både produkter, tjänster och så kallad idé försäljning har gett mig en oerhört bred erfarenhet.
Under cirka 15 år arbetade jag med att utbilda och utveckla både säljare och säljchefer, inom både säljteknik, presentationsteknik och ledarskap. Mina sista 6 år som anställd hade jag tjänsten som Försäljningschef, med drygt 100 säljare och säljchefer arbetande tillsammans med mig i stora delar av södra Sverige, i många kontor som jag själv varit delaktig i att starta och bygga upp under åren.

För mig är försäljning en blandning av känslor, ömsesidig respekt, kommunikation och förhandlingsteknik. Det handlar om att skapa relationer och bygga förtroende, på både kort och lång sikt.
Att arbeta med försäljning är så mycket mer än ett jobb, det är mycket av en livsstil.
Vi ”säljer” oss själva och våra idéer i alla relationer vi befinner oss i, både privat och på jobbet. Affärer görs mellan människor, därför är det viktigt att ha med sig förståelsen av att ”People buy people”.

Har man sen förmånen att tycka om det man gör är det ju en stor bonus. Gör man något man tycker är roligt blir oftast resultatet betydligt bättre.
Därav valet av mitt företagsnamn ”CHELIX”.
Det handlar om den icke verbala kommunikationen mellan människan och hunden, är även utbildad hundinstruktör inom SBK. Min stora favorit hund hade namnet Chess.
Att sen fostra ett barn man älskar över allt annat, det är säljteknik på en mycket hög nivå, min son heter Felix…..
Den kombinationen gav mig en känsla av styrka och trygghet även i mitt företagsnamn, CHELIX i Sverige AB, med arbetsnamnet CHELIX Sales & Management.